Relatiegeschenken uitdelen? Houd rekening met cultuurverschillen

Relatiegeschenken

Onder directeuren, ondernemers en leidinggevenden in Nederland is het anno 2021 volstrekt normaal om af en toe een cadeau te geven aan mede-ondernemers. Uiteraard gaat het dan vooral om zakenrelaties waarmee nauw en goed wordt samengewerkt, en waar ook een groot financieel belang van afhangt. Deze cadeaus noemen we ook wel relatiegeschenken. Welnu, wanneer je louter met Nederlanders en Belgen samenwerkt kun je deze traditie gerust voortzetten, maar als je gaat samenwerken met mensen uit andere landen, dan is het goed om je even te verdiepen of het voor hen wel zo gebruikelijk is aan relatiegeschenken te doen, en zo ja, op welke manier dat dan plaatsvindt. Lees hieronder situaties die anders zijn dan we in Nederland gewend zijn.

Relatiegeschenken

Niet nodig

In sommige landen vindt men het om welke reden dan ook niet nodig of zelfs ongepast elkaar relatiegeschenken te geven. Westerse landen waar dit voor geldt zijn Australië, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.

Alleen groot en duur

Er zijn ook landen waar relatiegeschenken wel degelijk voorkomen, maar waar je eigenlijk niet met een (weliswaar goed bedoeld) kleinigheidje kunt aankomen. Dit kan namelijk als een belediging worden opgevat. Zo kun je relaties uit landen als China, de Verenigde Staten en Italië eigenlijk beter alleen af en toe een groot en duur cadeau geven. 

Specifieke (on)mogelijkheden dankzij religies

Uiteraard spelen in veel landen religies ook een grote rol in de verschillende opvattingen die mensen hebben. Wat dit betreft dien je op z’n minst te onthouden dat je aan een moslim geen fles wijn (of alcohol tout court) dient te geven en aan een hindoe niets met koeienvlees.

Meteen uitpakken of juist niet?

Tenslotte verdient het ritueel van het overhandigen en uitpakken enige aandacht. Zo is het in sommige landen abnormaal om een geschenk meteen uit te pakken (bijvoorbeeld in Marokko) en dien je in Latijnse landen als Chili juist níet te wachten met uitpakken.